DYRE DEILIGE DUFTER



Foto: Monika Bengtsson

Utsøkte parfymer drukner i havet av aggressivt markedsført døgnfluelukter. På Harrods i London har parfymemaker Roja Dove på Harrods satt seg fore å gjenopprette duftenes magi.

Foto: Monika Bengtsson

- Parfyme bør dreie seg om hedonisme, fornøyelse og ren skjær luksus, sier Roja Dove. Hans Urban Retreat parfymeri på Harrods illustrerer det: Silke og sateng, glass, speil og funklende krystall mot en svart og fiolett bakgrunn gir en følelsen av å ha vandret inn i en 1800-talls boudoir. Glassmontre med praktfulle antikke parfymeflasker, et Lalique-bord og et 3,5 meter langt svartlakkert bord med Diptyque-stearinlys forsterker inntrykket.

Dove er kjent, også i de store parfymehusene i Paris, for å ha bransjens beste nese. Etter 19 år hos Guerlain har han nå åpnet et parfymeri som er unikt i verden. Her tilbyr han og en hengiven stab en “odour profiling”, et begrep han har tatt ut copyright på. For £200 får man en konsultasjon med maestroen, for £50 (refunderes mot kjøp av parfymen) med en av assistentene. For det skal kunden finne “sin” parfyme, den som gir selve wow-faktoren.

Foto: Monika Bengtsson

- Som parfumier rører jeg ved folks følelser, sier Dove. – Parfyme handler om drømmer, om flukt. - En parfumiers oppgave er å gjenoppvekke den flyktige, dulgte verdenen der minner og nostalgi er innfiltret i tåkete håp og drømmer. Verdenen parfyme pirker borti, bør være frodig og kompleks, hjemsøkende flyktig og vag, men svanger av muligheter, sensualitet og begjær.

Den første parfymen ble laget av de gamle egypterne. Hieroglyfer helt fra 4500 f.Kr. forteller om bruk av parfymeoljer. Yppersteprester og alkymister bygde sine egne laboratorier, der de knuste bark og destillerte blomster, ofte titusener av kilo av gangen. De ytterst hemmelige bryggene ble brukt til balsamering og i religiøse seremonier for å skape en fysisk sti mellom himmelen til Jorden. Det var egypterne som først snakket om “noter” i parfyme. De dyktige parfymemakerne blandet en rekke harmoniserende noter for å skape en parfyme på samme måte som komposisjonen av et musikkstykke. Hver farao og hans familie hadde parfymer skapt spesielt for dem og for spesielle tidspunkter.

Mange kulturer satte pris på velluktende produkter, og det var vanlig å trekke essensen ut av urter og blomster og skape sine egne aromaterapi-produkter. Men masseprodusert parfyme kom først til på 1900-tallet, og I 2005 er utvalget mer enn forvirrende.

Det lanseres nå opptil 300 parfymer i året, i forhold til 20 i 1980. Flertallet av disse vil ikke vare to år. Men fordi parfymeindustrien er verdt 20 milliarder dollar i året (halvparten av salget skjer i desember, til menn som ofte kjøper det ekspeditrisen anbefaler), brukes vanvittige beløp på reklame. Den tre minutters reklamefilmen for Chanel 5 med Nicole Kidman i 2003 kostet f.eks. £ 18 millioner, over 200 millioner kr. Da kjøper kundene inn i en drøm, men ikke sin egen.

Dove er blitt lei av masseoffensiven i stormagasinenes kosmetikkavdelinger, der ekspeditrisene (the spray and pray-girls) står klare med flaskene for å gi forbipasserende en prøvesprut. forklarer han.
Det vi gjør her, er å åpne opp det olfaktoriske fingeravtrykket.